برنامه نویسی به زبان python

اموزش مقدماتی تا پیشرفته زبان برنامه نویسی پایتون

برنامه نویسی به زبان python

اموزش مقدماتی تا پیشرفته زبان برنامه نویسی پایتون

اموزش تمام مباحث مورد نیاز برای یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون

  • ۰
  • ۰

موضوع: IDE در محیط برنامه نویسی و انواع IDEهای معروف زبان برنامه نویسی Python

در این مقاله میخواهیم با مفهوم IDE و ویژگی های آن آشنا شویم.
کلمه IDE مخفف کلمه های Integrated به معنی یکپارچه یا مجتمع و Development به معنی توسعه و Environment به معنی توسعه می باشد که با در کنار هم قرار دادن این واژه ها به جمله فارسی محیط یکپارچه ( مجتمع ) توسعه می رسیم.
در دنیای فناوری اطلاعات, به برنامه نویس در اصل توسعه دهنده و به محیطی که یک برنامه نویس در آن برنامه نویسی می کند محیط توسعه یا Development Environment می گویند و IDE یک محیطی است که تمام ابزارهایی که برای تولید یک نرم افزار احتیاج داریم به شکل منظمی کنار یکدیگر قرار میدهد که این ابزارها میتوانند شامل کامپایلر، لینکر، دیباگر (خطایاب)، مجموعهای از اشیا و ابزارهای اضافی باشند. به عبارتی دیگر IDE به ما کمک می کند که بتوانیم برنامه هایمان را سریعتر، راحت تر و با کیفیت بیشتری تولید کنیم.

 ویژگی های IDEها: 
1- اولین ویژگی که IDE دارد این است که می توان در آنها کدهای مورد نظر رو نوشت و آنها رو ویرایش کرد. که به اصطلاح به آنها Source Code Editor می گویند. در واقع این ویرایشگر محیطی است که برنامه نویس کدهای خود را درون آن وارد می کند و کدی که نوشته است توسط کامپایلر یا مفسر تبدیل به زبان ماشین و اجرا می شود، این ویرایشگر از نظر کارکرد بسیار شبیه به ویرایشگر های کدهای HTML متنی است.
2- یک کامپایلر که در IDE تعبیه شده است کد نوشته شده در Source Code Editor را تبدیل به برنامه اجرایی می کند و اگر لازم باشد برنامه بصورت خط به خط توسط مفسر یا Interpreter بدون نیاز به کامپایل شدن اجرا می شود.
3- ابزارهای ساخت اتوماسیون
تمامی فرآیند های مربوط به کامپایل، تفسیر یا Interpret و Debug همگی توسط IDE انجام می شود.
4- همه IDEها دارای Debugger هستند تا متوجه شوند که کجای Source Code برنامه مشکل دارد.

 

حال میخواهیم IDEهای معروف زبان برنامه نویسی پایتون در سال 2020 را معرفی کنیم:
1. اولین مورد Pycharm میباشد که به طور خاص برای برنامه‌نویسان پایتون استفاده می‌شود، و برای کار با پلتفرم‌های مختلف از جمله ویندوز، مک و لینوکس طراحی شده است. این IDE شامل ابزارهای تحلیل کد، دیباگر، ابزارهای تست به همراه گزینه‌های کنترل نسخه (version control) است. توسعه‌دهندگان می‌توانند پلاگین‌های پایتون خود را با کمک APIهای مختلف موجود در Pycharm بسازند. شما می‌توانید مستقیما با چندین دیتابیس از خود IDE کار کنید بدون اینکه آن را با ابزار دیگری ادغام کنید.
2. دومین مورد Sypder می باشد که ویرایشگر کدی است که برای کار با کدهای پایتون نوشته شده است و می‌تواند برای ویرایش کد، تحلیل، دیباگینگ و موارد دیگر استفاده شود. با استفاده از پلاگین‌ها و APIهای دیگر، برنامه‌نویسان می‌توانند قابلیت‌های آن را گسترش دهند. به صورت رایگان در دسترس است و دارای پلتفرم منبع باز می‌باشد که آن را بسیار مطلوب‌تر می‌سازد. انجمن آنلاین آن از برنامه‌نویسان پشتیبانی می‌کند و مستندات باارزش آن در حل سریع خطاها به برنامه‌نویسان کمک می‌کند.
3.مورد سوم PyDev به عنوان پلاگین شخص ثالث با Eclipse ایجاد شده است و برای برنامه‌نویسان پایتون استفاده می‌شود. یک IDE منبع باز است که از تحلیل کد و دیباگینگ به همراه ریفکتور (اصلاح) کد و تفسیر کدهای پایتون پشتیبانی می‌کند. نسخه پولی آن شامل ویژگی‌های دیگری است که امکان رفع سریع باگ و دیباگینگ خطاها از راه دور را در کدهای پایتون فراهم می‌کند.
4. ویرایشگر کد IDLE برای مبتدیانی که یادگیری پایتون را شروع کرده‌اند ایده‌آل است. برای مؤسسات آموزشی مناسب است. IDLE یک محیط منبع باز است که کاملا در پایتون توسعه یافته و دارای رابط کاربری ساده‌ای است که از هر گونه سردرگمی جلوگیری می‌کند. برنامه‌نویسان می‌توانند در ویرایشگرهای متنی متعدد کار کنند و دارای های‌لایت سینتکسی است که به آن‌ها در مشاهده بهتر کمک می‌کند.
5. مورد آخر Wing می باشد. این مجموعه‌ای از IDEهایی است که به طور انحصاری برای برنامه‌نویسان پایتون طراحی شده است. از پلتفرم‌های متعدد پشتیبانی کرده و کم حجم است. Wing ویژگی‌های زیادی برای سرعت بخشیدن به تفسیر و دیباگینگ پایتون دارد. می‌توانید نسخه پولی آن را با ویژگی‌های اضافی برای استفاده تجاری دریافت کنید. با یک تب اختصاصی مدیریت اکستنشن، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا کد پایتون را سریع‌تر تست و دیباگ کنند.

نظرات (۱)

مرسی از مفطبل مفید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی